1. |
Asemenea unui curs de apă este inima regelui în mâna Domnului, pe care îl îndreaptă încotro vrea. |
2. |
Toată calea omului este dreaptă în ochii lui, dar numai Domnul cântăreşte inimile. |
3. |
Făptuirea dreptăţii şi a judecăţii este mai de preţ pentru Domnul decât jertfa sângeroasă. |
4. |
Ochii semeţi şi inima îngâmfată sunt sfeşnicul păcătoşilor. Aceasta nu este decât păcat. |
5. |
Chibzuiala omului silitor duce numai la câştig, iar cel ce se zoreşte ajunge la pagubă. |
6. |
Comorile dobândite cu limbă mincinoasă sunt deşertăciune trecătoare şi laţuri ale morţii. |
7. |
Silnicia celor fără de lege se ţine după ei, căci nu voiesc să înfăptuiască dreptatea. |
8. |
Calea celui răufăcător e sucită; cel nevinovat lucrează drept. |
9. |
Mai degrabă să locuieşti într-un colţ pe acoperiş, decât cu o femeie certăreaţă şi într-o casă mare. |
10. |
Sufletul celui fără de lege pofteşte răutatea, iar aproapele lui nu află milă în ochii lui. |
11. |
Când cel batjocoritor e pedepsit, cel fără minte se înţelepţeşte şi când cel înţelept este dojenit, el câştigă în ştiinţă. |
12. |
Dreptul ia aminte la casa celui nelegiuit. Dumnezeu prăbuşeşte pe cei fără de lege în nenorocire. |
13. |
Cine îşi astupă urechea la strigătul celui sărman şi el, când va striga, nu i se va răspunde. |
14. |
Un dar făcut într-ascuns potoleşte mânia şi un plocon scos din sân, o mânie puternică. |
15. |
Dreptul tresaltă de bucurie când poate să pună în faptă dreptatea, iar spaima e pentru cei ce săvârşesc fărădelegea. |
16. |
Un om care rătăceşte de pe drumul înţelepciunii, se va odihni curând în adunarea celor morţi. |
17. |
Cel ce iubeşte veselia va duce lipsă; cel căruia îi place vinul şi miresmele nu se îmbogăţeşte. |
18. |
Nelegiuitul slujeşte ca preţ de răscumpărare pentru cel drept şi vicleanul pentru cel fără prihană. |
19. |
Mai bine să locuieşti în pustiu decât cu o femeie certăreaţă şi supărăcioasă. |
20. |
Comori de preţ şi untdelemn (se găsesc) în casa celui înţelept, dar omul cel nebun le risipeşte. |
21. |
Cel ce umblă în calea dreptăţii şi a milei află viaţă, dreptate şi mărire. |
22. |
Înţeleptul ia cu luptă cruntă cetatea vitejilor şi răstoarnă întăriturile în care ei îşi puneau nădejdea. |
23. |
Cel ce-şi păzeşte gura şi limba lui îşi păzeşte sufletul lui de primejdie. |
24. |
Cine este semeţ şi îngâmfat se cheamă batjocoritor; acela se poartă cu prisos de trufie. |
25. |
Pofta celui leneş îl omoară, căci mâinile nu voiesc să lucreze. |
26. |
Mereu cel fără de lege pofteşte, iar cel drept dă şi nu se zgârceşte. |
27. |
Jertfa celor nelegiuiţi este urâciune pentru Domnul, mai cu seamă când o aduc pentru o faptă ruşinoasă. |
28. |
Martorul mincinos va pieri, iar omul care ascultă va putea vorbi totdeauna. |
29. |
Răufăcătorul are o privire neruşinată, iar omul cel drept îşi ia aminte la purtarea lui. |
30. |
Nu este nici înţelepciune, nici pricepere şi nici sfat care să aibă putere înaintea Domnului. |
31. |
Calul este gata pentru ziua de război, însă biruinţa vine de la Domnul. |